dr Jacek Sikorski
Katedra Etyki i Interdyscyplinarnych Badań nad Niepełnosprawnością
ORCID: 0000-0003-4117-3947
publikacje:
https://tiny.pl/9l61v
Posiadane stopnie i tytuły naukowe:
Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, rok uzyskania tytułu: 2011, dyscyplina: nauki społeczne
Wykaz zajęć:
Zajęcia dydaktyczne realizuję na kierunku: pedagogika specjalna, studia 5 – letnie magisterskie, na studiach 2 – letnich magisterskich oraz podyplomowych
Studia stacjonarne:
- rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (wykład, ćwiczenia praktyczne),
- dydaktyka specjalna (audytorium),
- wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej (audytorium),
- specyfika pracy z uczniem z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi (audytorium),
- metodyka kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (ćwiczenia praktyczne).
- metodyka wychowania i nauczania osób z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu głębszym (ćwiczenia praktyczne).
Studia niestacjonarne:
- rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (wykład),
- dydaktyka specjalna (audytorium),
- specyfika pracy z uczniem z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi (audytorium),
- seminarium magisterskie,
- metodyka wychowania i nauczania osób z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu głębszym (ćwiczenia praktyczne).
Studia podyplomowe: pedagogika specjalna: edukacja i rehabilitacja osób
z niepełnosprawnością intelektualną:
- wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej (audytorium),
- metodyka kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (ćwiczenia praktyczne).
Zainteresowania naukowe:
Aktualnie moje zainteresowania naukowe oscylują wokół takich obszarów, jak: edukacja i rehabilitacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, aspiracje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół integracyjnych oraz wsparcia i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z zaburzeniami psychicznymi. Realizowana tematyka badawcza koresponduje z prowadzonymi zajęciami realizowanymi na kierunku pedagogika specjalna, studia 2-lenie magisterskie.
Wyniki podejmowanych działań naukowych były publikowane głównie
w takich czasopismach, jak: Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, Niepełnosprawność i Rehabilitacja, Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, Studia Socialia Cracoviensia, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, jak również w pracach zbiorowych.
W ramach działalności naukowej uczestniczyłem również w ogólnopolskich oraz międzynawowych konferencjach, podczas których prezentowałem wyniki podejmowanych działań naukowych.
Pełniłem również funkcję promotora pomocniczego rozprawy doktorskiej mgr Aliny Stosor, pt: Uwarunkowania jakości życia pełnosprawnego rodzeństwa
w rodzinach z dziećmi z niepełnosprawnością. Promotorem głównym pracy był dr hab. Piotr Majewicz, prof. UP. Publiczna obrona pracy odbyła się dnia 16.01.2020 roku na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Publikacje:
Sikorski J., Podejście coachingowe w pracy z uczniem z niepełnosprawnością, [w:] Współczesne tendencje w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, red. P. Majewicz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków 2021, s. 204-216.
Sikorski J., Wczesna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu – modele oraz formy wsparcia dziecka z grupy ryzyka dysleksji, [w:] Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci – konteksty teoretyczne i praktyczne rozwiązania, red. K. Plutecka, A. Czyż, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków 2021, s. 169-183.
Sikorski J., Wsparcie i organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z zaburzeniami psychicznymi, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2020, nr 39, s. 111-129 (współautor: Piotr Majewicz).
Sikorski J., Educational and professional aspirations of the youth inclusive classes, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika” 2020 nr 22, s. 137-150 (współautor: Ewa Jaglarz),
Sikorski J., Realizacja zindywidualizowanej ścieżki kształcenia w szkole – założenia prawne i rozwiązania praktyczne, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2019, nr 7, s. 13-26.
Sikorski J., Aspiracje i plany życiowe młodzieży gimnazjum integracyjnego, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja” 2018, nr 4, s. 54-63 (współautor Ewa Jaglarz).
Sikorski J., The assessment of progres in acquiring the basic school skills by the student with a moderate intellectual disability=Diagnoza postępów w zakresie opanowania podstawowych umiejętności szkolnych uczennicy z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności intelektualnej, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2018, nr 22, s. 323-338.
Sikorski J., (2018), Dostępność stron internetowych wybranych instytucji użyteczności publicznej dla osób z niepełnosprawnością, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2018, nr 30, s. 281-294 (współautor Agnieszka Buczek).
Sikorski Jacek, Motywacja zewnętrzna uczniów z niepełnosprawnością intelektualną – uczyć poznawczo czy behawioralnie?, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych” 2017, t. 70, s. 93-101 (współautor Agnieszka Buczek).
Sikorski J., Technologia informacyjna w życiu gimnazjalistów z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością wobec tradycji innowacji. T. 4.1, red. G. Gunia, A. Ochman i M. Trojańska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków 2017, s. 158-169 (współautor Agnieszka Buczek).
W procesie nauczania wykorzystuję metody aktywne oraz nowoczesne środki przekazu. Co istotne moje kompetencje merytoryczne i dydaktyczne zostały potwierdzone wysokimi ocenami ze strony Studentów. Jak również wyróżnieniem w 2019 roku od Dziekana Wydziału Pedagogicznego dra hab. Ireneusza Świtały prof. UP, w postaci listu gratulacyjnego za opiekę merytoryczną i jakość pracy magisterskiej Studentki Magdaleny Krzanowskiej, pt.: Diagnoza i terapia uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu uczęszczających do klasy IV szkoły podstawowej, za którą to pracę Studentka uzyskała wyróżnienie w konkursie na najlepszą pracę magisterską napisaną na Wydziale Pedagogicznym. W celu podwyższenia kompetencji dydaktycznych uczestniczyłem też w kursie: „Przygotowanie kursu na platformie e-learningowej (moduł I oraz II), organizowanym przez ECKUM (25.03.2020, 03.04.20020). Chciałbym podkreślić, iż stale doskonalę swoje kwalifikacje zawodowe – w 2020 roku ukończyłem studia podyplomowe z zakresu terapii pedagogicznej z elementami rewalidacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu).
Wielokrotnie pełniłem też funkcję recenzenta prac licencjackich oraz magisterskich oraz funkcję przewodniczącego komisji podczas obron prac dyplomowych.