dr Agnieszka Ochman
Katedra Etyki i Interdyscyplinarnych Badań nad Niepełnosprawnością
pok: 102
ORCID: 0000-0003-3321-3945
publikacje:
https://tiny.pl/94x84
Posiadane stopnie i tytuły naukowe:
Doktor, nauki społeczne, pedagogika, 2019
Prowadzone zajęcia dydaktyczne
Semestr zimowy, studia stacjonarne
Arteterapia
Wykład – 5 (TPiRI, EiRUzNI)
Ćwiczenia – 15 x 2 (TPiRI)
Ćwiczenia – 15 x 1 (EiRUzNI)
Metody terapii psychomotorycznej (TPiRI)
Wykład – 15
Ćwiczenia – 45 x 1
Semestr zimowy, studia niestacjonarne
Arteterapia
Wykład – 5 (TPiRI, EiRUzNI, WWR)
Ćwiczenia – 8 x 2 (TPiRI)
Ćwiczenia – 8 x 2 (EiRUzNI)
Ćwiczenia – 8 x 1 (WWR)
Metody terapii psychomotorycznej (TPiRI)
Wykład – 8
Ćwiczenia – 25 x 2
Semestr letni, studia niestacjonarne
Animacja zabawy – przedmiot do wyboru
Ćwiczenia – 8 x 1 (TPiRI)
Ćwiczenia – 8 x 1 (EiRUzNI)
Ćwiczenia – 8 x 1 (WWR)
Dorobek naukowy:
W 2019 roku uzyskałam stopień doktora w zakresie nauk społecznych, przekładając rozprawę pt. „Wspomaganie dziecka z parcjalnymi zaburzeniami w rozwoju w osiąganiu gotowości do podjęcia nauki szkolnej poprzez aktywność twórczą”. Opublikowałam osiem artykułów w czasopismach naukowych, osiem rozdziałów w monografiach oraz byłam współredaktorem trzech monografii naukowych. W najbliższym czasie planuję opublikowanie dwóch monografii naukowych: „Obraz osiągnięć rozwojowych dzieci pięcioletnich w kontekście gotowości do podjęcia nauki w szkole” oraz „Dzieci dzieciom opowiadają bajki. Program arteterapeutyczny wspomagający osiąganie przez dzieci w wieku przedszkolnym gotowości do podjęcia nauki szkolnej”.
Wykaz publikacji:
- Ochman, Wspomaganie rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym poprzez arteterapię. Niepełnosprawność „Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, 2021, nr 44(2021), s. 124-139
- Gałuszka, G. Gunia, A. Ochman,Opinie nauczycieli i studentów na temat szans i zagrożeń inkluzji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna”, 2019, Vol. 7, nr 1, s. 103-116
- Gunia, A. Ochman, Aktywność osób z niepełnosprawnością i pełnosprawnych w czasie wolnym w zróżnicowanych przestrzeniach społecznych – doniesienie z badań własnych, [w:] Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością: w trosce o dobrostan człowieka, K. Parys, M. Trojańska, A. Ochman, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2018, s. 73-92
- Gałuszka, G. Gunia, A. Ochman, Profesjonalizm nauczyciela w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w przestrzeni szkoły włączającej – doniesienie z badań,„Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” 2018, Nr 2/1 (12/1)/2018, s. 313-324
- Ochman, Mowa dzieci w wieku przedszkolnym w aspekcie parcjalnych zaburzeń w rozwoju [w:] Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością: konteksty indywidualne i środowiskowe, K. Parys, M. Pasteczka, J. Sikorski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2017, s. 64-79
- Gałuszka, A. Ochman, Opinie studentów pedagogiki specjalnej na temat twórczości, Niepełnosprawność, „Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, 2017, Nr 27(2017), s. 181-196
- Ochman, Terapia psychomotoryczna według Marcele Procus i Michèle Block jako metoda wspomagająca mowę dzieci z dysharmonią rozwojową, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica”, 2017, z. 9, s. 37-43
- Gałuszka, A. Ochman, M. Pasteczka, Trening umiejętności spędzania czasu wolnego na przykładzie działalności środowiskowego domu samopomocy, [w]: Wybrane konteksty i wyzwania współczesnej pedagogiki specjalnej, K. Barłóg, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2017, s. 242-256
- Ochman, Wartości terapeutyczne koncepcji IPTW (psychomotoryki empowermentu) w ujęciu Jolanty i Andrzeja Majewskich [w:] Niepełnosprawność i choroba przewlekła: w perspektywie terapeutycznej, zawodowej i społeczno-opiekuńczej, B. Płonka-Syroka, M. Szyszka, W. Wójcik, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka, Warszawa 2016, s. 36-48
Charakterystyka doświadczenia i dorobku dydaktycznego:
W zakresie działalności dydaktycznej specjalizuję się w zajęciach z zakresu wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży z trudnościami w uczeniu się oraz z niepełnosprawnością: metod terapii psychomotorycznej, arteterapii, logopedii, gotowości szkolnej, pedagogiki zabawy, rewalidacji indywidualnej, pedagogiki leczniczej. Prowadzę wykłady, zajęcia audytoryjne, laboratoryjne i praktyczne, na studiach stacjonarnych, niestacjonarnych i podyplomowych. Opracowuję autorskie kursy, również w formie zdalnej na platformie Teams. Prowadzone przeze mnie zajęcia, są zgodne z moimi kwalifikacjami i prowadzonymi badaniami, jakie realizuję i tym samym mieszczą się w obszarze moich zainteresowań naukowych.