Przejdź do menu Przejdź do treści

dr hab. Piotr Majewicz, prof. UKEN

Kierownik katedry

Katedra Wspomagania Rozwoju Osób ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi

piotr.majewicz@up.krakow.pl

tel: 12 662 6635

pok: 107

ORCID: 000-0002-7683-2466

publikacje:

https://tiny.pl/94xn1

Posiadane stopnie i tytuły naukowe:

Psycholog, pedagog

• Profesor nadzwyczajny – UP Kraków 2014
• Habilitacja: pedagogika (nauki społeczne) – APS Warszawa 2014
• Doktorat: pedagogika (nauki humanistyczne) – AP Kraków 2000
• Mgr psychologii – UJ 1994
• Mgr pedagogiki -WSP Kraków 1991
• Stopień nauczyciela dyplomowanego- nadany przez MENiS, Warszawa 08-08-2002

 

Prowadzone zajęcia dydaktyczne:

  • Seminarium magisterskie
  • Psychopatologia – wykład i ćwiczenia
  • Psychologia kliniczna – wykład
  • Rehabilitacja osób przewlekle chorych i z dysfunkcją narządu ruchu – wykład
  • Trening twórczości – ćwiczenia
  • Diagnoza i wczesne wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością ruchową – wykład

 

Dorobek naukowy

W pracy naukowo-badawczej koncentruje się wokół zagadnień związanych z psychopedagogicznymi problemami dzieci, młodzieży i dorosłych z przewlekłymi chorobami i zaburzeniami psychicznymi, rehabilitacją w kontekście psychologii pozytywnej, psychoedukacją, twórczością, a przede wszystkim, co stanowi główny obszar eksploracji – psychospołecznym funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością ruchową. Autor  ponad  90 artykułów naukowych, autor lub współautor 4 książek oraz redaktor lub współredaktor 5 kolejnych książek z zakresu psychologii rehabilitacji i pedagogiki specjalnej.

Wykaz 10 wybranych publikacji:

  1. P.Majewicz, Psychospołeczna adaptacja osób z niepełnosprawnością ruchową w okresie dorosłości. Wydawnictwo Naukowe UP. Kraków: 2012, s.351. ISBN 978-83-7271-754-2. (KSIĄŻKA)
  2. P. Majewicz, D.Wolska, Osoba z niepełnosprawnością intelektualną na otwartym rynku pracy. Wydawnictwo Naukowe UP. Kraków 2019. ISBN 978-83-8084-375-2; DOI 10.24917/9788380843752; 142 s. (KSIĄŻKA).
  3. P. Majewicz (red.), Współczesne tendencje w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków: 2021. Opis fizyczny: 226 s., ISBN: 978-83-8084-703-3 (KSIĄŻKA).
  4. P.Majewicz, Psychoedukacja w procesie rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2017, T. XXXVI. z. 2. ISSN: 0137-6136 , DOI: 10.17951/lrp. 2017.36.2.117,  s. 117-130.
  5. P.Majewicz, J.Wolny, Psychoedukacja jako płaszczyzna integracji działań psychologicznych, psychiatrycznych oraz pedagogicznych, „Humanum – Międzynarodowe Studia Społeczno-Humanistyczne” 2017 nr 26 (3). ISSN 1898-8431, s. 29- 48.
  6. P.Majewicz, Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością z perspektywy psychologii pozytywnej, „Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo” 2019 , tom 44, nr 2, s.29-49. ISSN 1734-5537.
  7. P.Majewicz, Wybrane obszary wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży z dystrofią mięśniową, „Państwo i Społeczeństwo” 2020, nr 1, s. 43-61, p-ISSN: 1643-8299, Adres url: http://hdl.handle.net/11315/28301.
  8. P.Majewicz, J.Sikorski, Wsparcie i organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z zaburzeniami psychicznymi, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2020, nr 39, s. 111-129. p-ISSN: 2080-9476. Adres url: niepelnosprawnosc.com.pl/resources/html/article/details?id=214001.
  9. P.Majewicz, Psychoeducational programs in psychiatry – possibilities and limitations of their application, “Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2020, nr 31, s. 149-172. p-ISSN: 2300-391X. Adres url: pressto.amu.edu.pl/index.php/ikps/issue/view/1692.
  10. P.Majewicz, Pedagogika lecznicza w Polsce i na świecie – wspólna nazwa, odmienne desygnaty, „Pedagogika Społeczna” 2021, nr 1-2, s. 237- 250. ISSN 1642-672X.

 

Charakterystyka doświadczenia i dorobku dydaktycznego:

30-letni staż pracy w zawodzie nauczyciela akademickiego. Prowadzone zajęcia na studiach jednolitych 5-letnich, licencjackich i magisterskich, zarówno stacjonarnych, jak i  niestacjonarnych, ponadto podyplomowych oraz doktoranckich, a także kursach i szkoleniach organizowanych dla nauczycieli.

Wykaz  najważniejszych osiągnięć dydaktycznych:

  1. Opracowanie materiałów dydaktycznych: P. Majewicz, Wczesne wspomaganie i rewalidacja osób przewlekle chorych i z dysfunkcją ruchu. [W:] Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dydaktyczne dla studentów, 2015;  s. 51. Projekt: Kompetencje nauczyciela gwarancją optymalnego rozwoju dziecka  WND-POKL.09.04.00-24-002/13.
  2. Opracowanie programu studiów jednolitych 5-letnich- blok przedmiotów psychologiczno-pedagogicznych (2018).
  3. Wypromowanie 3 doktorów w zakresie pedagogiki w latach 2020-2022.
  4. Nagroda w Wydziałowym Konkursie na Najlepszą Pracę Magisterską (19.02.2019)- autorka Monika Fojt, praca napisana pod kierunkiem dr hab. P.Majewicza, prof.UP, pt. „Dynamika rozwoju umiejętności matematycznych uczniów klas IV-VII szkoły podstawowej uczęszczających na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne” .
  5. Sprawowanie opieki promotorskiej nad pracami magisterskimi – w każdym roku akademickim promowanie kilkunastu magistrów.